Wednesday, December 5, 2012

Resepi 3 : Love Sharingan Strawberry Cheesecake

Assalamualaikum wbt..
Salam selera..

Hari ni saja ingin mempersembahkan kek cheese yang aku buat semalam. Saja2 isi masa lapang sambil praktis bakat. Chewah. Dah lama sebenarnya nk ngap cheesecake ni tp apakan daya xde masa nk menyibukkan diri kat dapur. Kalau kat Malaysia confirm dah gi ngap kat Secret Recipe ni.. hihi..



Kek yang ni saja kasi masuk strawberry sbb ternampak kat kedai ada jual murah. Tup tap terus je la sapu sebelum habis stok..hihi..sbnrnya skarang ni musim sejuk, so, strawberry ni bnyak la jual  kat kedai macam cendawan tumbuh. Eh betul ke gune kat sini ni..x kisah la.



Biasanya wat yang plain je tp kali ni saje nk kasi umpphh skit. Padahal rasanya masam manis strawberry je tp I loike it. Ok la tanpa berlengah lagi check la resepi kat bawah ni ye.



BAHAN:-
(utk acuan kek bulat 18 cm)
(30 minit)

Crust
Butter .......... 40g
Gula .......... secukup rasa
Biskut tawar .......... 25 keping (sy guna biskut Ritz)

Cheese 
Strawberry Jem .......... suka hati
Gula .......... 200 g
Cream cheese .......... 200g (suhu bilik)
Telur .......... 1 biji
Jus lemon .......... 1 sudu kecil
Gelatin debu .......... 12 g
Plain yogurt .......... 200g
Whipping cream .......... 1/2 cawan
Cuka .......... 1 sudu kecil
Ekstrak vanila .......... 1 sudu kecil

CARA:-

  1. Kisar biskut dalam food processor shingga halus. Butter dicair dengan api sederhana dalam periuk kecil. Kemudian campurkan kisaran biskut, gula(sy masukkan secubit saje) dan butter yang telah dicairkan tadi. Gaul dalam satu bekas(kisaran biskut dan butter tu tak jadi berketul tp masih berdebu). Sediakan bekas acuan dan tuang campuran tadi ke dalamnya. Ratakan biskut tersebut dengan tangan. Sapukan strawberry jem atas biskut jika mahu. Kemudian masukkan dalam peti sejuk utk seketika.
  2. Panaskan oven ke 200 darjah. 
  3. Utk bahagian inti, mula2 pukul cream cheese dengan hand mixer sehingga jadi cream. Kemudian masukkan gula sedikit demi sedikit sambil pukul dgn handmixer. Bila cream dah nampak berkilat masukkan telur dan kacau lagi.
  4. Kemudian masukkan jus lemon, gelatin debu, plain yogurt, whipping cream, cuka dan vanila secara turutan sambil kacau dengan hand mixer. Kacau sampai semua sebati dan kelihatan cair.
  5. Keluarkan acuan tadi dari peti sejuk. Masukkan adunan cheese tadi ke dalam bekas acuan dan ratakan. Untuk corak2 atas boleh digunakan pewarna merah dan juga perisa strawberry dan titikkn ke atas kek. Hias ikut suka.
  6. Masukkan acuan tadi ke dalam oven yg bersuhu 200 darjah dan bakar selama 15 minit. Kemudian turunkan ke 150 darjah dahn bakar selama 40 minit. Ini utk mendapatkan crust atas yg berwarna klassik dan juga sedikit rangup.
  7. Keluarkan dari oven dan sejukkan dengn suhu bilik. Bila dah sejuk masukkan dalam peti sejuk utk mengeraskan isi dalam. Sejukkan 4 jam atau satu malam. Bila dah keras sedia utk dihidang.

Let's Eat!!

-Savory seasonings stimulate the appetite-


1 comment: