Tuesday, November 13, 2012

Makna Musim luruh/Autumn/秋 Padaku~

Assalamualaikum..

“Autumn...the year's last, loveliest smile.” by William Cullen Bryant

Post ke 3 untuk hari ini. Saja ingin menambah bilangan post. Biar nampak banyak. Seperti mana tajuk di atas, Jepun atau negara2 hemisfera utara umumnya kini berada di musim luruh (sekarang akhir luruh). Musim di mana daun2 pokok terpilih bertukar warna dari hijau ke kuning, merah yang mencantikkan suasana sekeliling dan akhirnya gugur meninggalkan ranting. Musim ini juga merupakan musim kesukaan saya secara peribadi seperti mana quote diatas kerana kecantikannya yang tiada tandingan dan juga keistimewaannya berbanding musim2 lain. Sesungguhnya segala ciptaanNya itu adalah sempurna dan menghendaki hambanya berfikir tantang kejadian tersebut.

Gambar di sekitar Uesugi Jinja
“Fall has always been my favorite season. The time when everything bursts with its last beauty, as if nature had been saving up all year for the grand finale.”

Umum mengetahui bahawa musim ini hadir selepas musim panas/summer/夏 dan suhu beransur nyaman dan sejuk. Musim ini juga merupakan musim petani menuai hasil tanaman untuk tahun tersebut dan juga musim menambah berat badan. Warna2 daun dan juga suasana yang sejuk sering kali membangkitkan selera makan/appetite/食欲 penghuni2 negara 4 musim di samping pelbagai aktiviti2 yang berkaitan makanan dijalankan di sana-sini. Bagi negara Jepun ini, promotion berkaitan makanan boleh dilihat dimana2 contohnya oden, imoni dan juga boleh menikmati kesegaran hasil tanaman. Contohnya buah apples, persimmons, grapes, strawberries dan pelbagai lagi. Makanan lain yang juga terhad pada musim ini juga keluar bak cendawan lepas hujan. Jika ke pasar raya di sini, pasti rambang mata dengan semua pilihan yang ada.

Begitulah sedikit sebanyak berkenaan musim luruh secara amnya. Pelbagai lagi keistimewaan musim ini yang mungkin akan saya kupas dalam post2 seterusnya. Wassalam..(^.^)

Penulis dishot oleh seseorang
My thought of autumn as written below,
-Autumn passes and one remembers one's reverence-

No comments:

Post a Comment